Cum ar trebui sa arate compania in care sa investesti cu incredere? Cat ar cantari in aceasta decizie cifra de afaceri si cat profitabilitatea? Sau cat de importante ar fi lichiditatile…? EBIDTA, CA, CAPEX, P&L, Market Share-ul, toti acesti indicatori financiari incep sa piarda teren in stabilirea valorii unei organizatii.
Adevarata valoare a acesteia incepe sa se regaseasca tot mai mult in valori non-materiale: strategia, brand-ul, inovatia, modul de lucru, sistemele folosite, care, chiar daca sunt mai subiective, mai greu de urmarit sau evaluat, fac pas cu pas tranzitia catre ceea ce este cu adevarat important pentru orice investitor: leadership-ul acesteia. Cat valoreaza, asadar, leadership-ul organizatiei tale? Raspunsul la aceasta intrebare nu doar ofera informatii pretioase despre companie, insa ajuta si la evaluarea cu o mai mare acuratete a nivelului la care aceasta este pregatita pentru schimbare.
Si, daca pana acum focusul HR-ului era pe cum sa atragem si sa crestem lideri, acesta trebuie sa adauge strategiei de resurse umane o noua componenta: masurarea leadershipului. Ce evaluezi insa? … Pana la ce nivel? Cum o faci? Variabilele pot fi multiple, si, cu siguranta, fiecare organizatie isi poate stabili proprii KPI, insa dimensiunile de baza raman pe aceleasi doua coordonate care trebuie sa fie incluse in orice evaluare: profilul personal al liderului si alinierea acestuia la cultura organizationala.
Sapaturile profunde iti pot aduce raspunsuri valoroase, insa pentru aceasta, cel mai important este sa iti pui cat mai multe intrebari: Care este nivelul de eficienta personala al liderului? In ce masura acesta poseda abilitatile intelectuale, emotionale, sociale, fizice si etice necesare pentru performanta. In ce masura acesta gandeste strategic si poate articula un punct de vedere coerent legat de viitor si de pozitionarea strategica a companiei. Cat de bine reuseste sa implice angajatii si sa construiasca o echipa competenta si dedicata? Practica ce propovaduieste in termenele limita promise si are un comportament consistent in abordarea asteptarilor clientilor? In ce masura reuseste acesta sa construiasca o cultura centrata pe client? Gestioneaza eficient fluxul de talente la nivelul organizatiei? Implementeaza corect bunele practici si recompenseaza consistent comportamentele apreciate de organizatie? Reuseste sa urmareasca eficient fluxul de informatii din cadrul organizatiei si sa stabileasca un set de bune practici care sa tina pasul cu ritmul impus de schimbarile actuale din mediul de business?
Sa cunosti valoarea de piata a lidership-ului din cadrul organizatiei tale poate avea un impact major asupra multor procese, insa tranzitia de la evaluarea sumara a acestuia la o evaluare exacta va putea prezice cu mai mare exactitate rapiditatea cu care organizatia ta se poate replia.
Cu siguranta capitalul de lidership va urca in scurt timp pe aceeasi pozitie cu indicatorii financiari in evaluarea organizatiilor. HR-ul nu trebuie sa fie doar pregatit, ci cu un pas inainte.
Monica Dona
PR Manager