Încă din 2011 angajatorii au obligația să țină evidența muncii în format electronic în Registrului general de evidență a salariaților (Revisal). Angajații pot dovedi perioada lucrată cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă și au la îndemână trei variante pentru obținerea acesteia.
- Eliberarea adeverinței de către angajator la încetarea raporturilor de muncă.Angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă, în conformitate cu prevederile HG 905. Concret, salariatul trebuie să primească o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.
- Eliberarea la cerere. Orice actual sau fost salariat poate solicita, în orice moment, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (așa cum rezultă din Revisal și din dosarul personal) ori un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Documentul trebuie emis de angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării.
- În situația în care angajatorul nu poate elibera adeverința de vechime în muncă, aceasta poate fi solicitată de către beneficiar la inspectoratul teritoriale de muncă pe raza căruia activează. Și în această situație inspectoratele trebuie să elibereze extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Eliberarea adeverintelor de vechime se face în baza unei cereri scrise și se supune unei taxe anticipate de 20 lei conform Ordin nr.826/2014 al MMFPSPV.
Pentru sectorul public, modelul adeverinței de vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea de Guver nr. 611/2008.
Deși pentru sectorul privat nu este reglementat legal un model de adeverință care să ateste vechimea în muncă, ținând cont și de elementele furnizate în extrasul din REVISAL, în practică s-a conturat opinia conform căreia toate modificările survenite asupra CIM, în special cele care pot afecta elementele menționate de lege, trebuie înscrise în adeverința de vechime emisă de angajator.
- Datele de identificare ale angajatorului – denumire, adresa completă, CUI precum și datele de contact ale acestuia.
- Numărul și data înregistrării
- Datele de identificare ale salariatului;
- Datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii);
- Durata activității;
- Funcția/funcțiile ocupate;
- Schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
- Valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
- Vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
- Perioadele de concediu fără plată;
- Absențele nemotivate de la serviciu.
Deși începând cu anul acesta avem o nouă lege prin care se dorea ca adeverințele de vechime să poată fi descărcate online, personal de către salariați, din Revisal, punerea în aplicare a acestei modificări va fi posibilă abia din 2025. Astfel, salariaților și foștilor salariați le rămân la îndemână aceleași variante ca și până acum pentru a obține adeverința de vechime în muncă.
Sursa de informare HG 905/ 14 decembrie 2017, Legea nr. 144/ 20 mai 2022
Sursa foto www.freepik.com