In fiecare luna, te invitam sa afli, direct de la specialistii Lugera – The People Republic, care sunt noutatile si lucrurile pe care trebuie sa le stii din domeniul resurselor umane, dar si sa gasesti raspunsul la orice intrebare pe care o ai pentru acestia. Astazi, Silvia Matei, in-house lawyer, ne povesteste despre procesul de ofertare lansat de o companie, dar si ce este de facut in situatia in care esti destinatarul unei astfel de propuneri.
1. Start la ofertare!
Desi nu exista reglementari speciale in niciun text de lege, companiile oferteaza candidatii de care sunt interesati prin trimiterea unei scrisori, denumita oferta de munca sau oferta de angajare. Totusi, exista reguli nescrise care spun ca, atunci cand primesti o oferta de munca, trebuie sa verifici toate elementele care trebuie mentionate in cuprinsul acesteia:
- Functie;
- Salariu net sau brut;
- Beneficii financiare si/sau materiale;
- Sistem de bonusare;
- Program de lucru;
- Data de incepere a activitatii;
- Numar de zile de concediu de odihna;
- Training-uri;
- Data pana la care poti accepta oferta.
Daca oferta este incompleta si nu contine o informatie pe care o consideri necesara, solicita companiei completarea acesteia, mai ales pentru ca cele mentionate in oferta de munca trebuie sa se regaseasca si in cuprinsul contractului de munca. Spre exemplu, daca in oferta se mentioneaza masina de serviciu ca beneficiu, insa in contractul de munca nu se face nicio mentiune, angajatorul poate oricand sa retraga salariatului dreptul de a folosi masina de serviciu.
2. Daca accepti, urmatorul pas este…
In unele oferte nu apare data pana la care poti accepta oferta de munca – o alta regula nescrisa spune ca o poti accepta oricand intr-un timp rezonabil, insa nu mai tarziu de data inceperii activitatii, daca aceasta din urma este precizata in oferta. Urmatoarea intrebare este „Cum?” accepti oferta. Recomandabil este sa transmiti decizia in scris, altfel nu vei putea dovedi ca ai acceptat oferta respectiva, iar compania poate sa nu ia in seama raspunsul tau.
3. Tu spui da, compania spune „Ne-am razgandit”
Daca tu ai acceptat oferta in termen, insa compania se razgandeste, nu o poti obliga sa incheie contractul de munca, insa ii poti cere daune interese. Acestea trebuie insa dovedite, fie ca sunt materiale, fie morale. Daunele pot consta, printre altele, in:
- Cheltuielile cu schimbarea domiciliului viitorului salariat;
- Cheltuielile cu pregatirea dosarului de angajat (legalizarea diplomelor si actelor de identitate, traduceri etc.);
- Cheltuieli cu deplasarile la sediul companiei pentru sustinerea interviurilor;
- Prejudiciul suferit ca urmare a faptului ca ti-ai dat demisia de la locul de munca.
4. Ce faci daca tu te razgandesti?
Daca ai acceptat oferta, insa tu esti cel care s-a razgandit, nici compania nu te poate obliga sa inchei contractul de munca. Teoretic, compania iti poate cere daune (de exemplu, trebuia sa inceapa proiectul pentru care ai fi fost angajat, la o anumita data, iar pentru ca te-ai razgandit, trebuie sa reia procesul de recrutare si astfel proiectul este amanat sau s-a pierdut), insa nu avem cunostinta despre vreo hotarare judecatoreasca favorabila companiei. Mai mult, mentionarea in oferta de munca sau obligatia ta de a semna separat o declaratie prin care, daca ai acceptat oferta, dar te razgandesti, iti asumi ca datorezi companiei daune, precizandu-se in concret valoarea daunelor, este abuziva.
5. Oferta nu este de interes?
Daca nu esti interesat de oferta, transmite acest lucru companiei. Vei fi considerat un candidat serios, iar compania te poate avea in vedere pentru proiecte viitoare.
Written with love by Silvia Matei – In-House Lawyer 🙂
Informatiile de mai sus te-au ajutat? Vrei sa afli parerea specialistilor si pe alte subiecte de interes pentru tine? Transmite-ne intrebarile tale in sectiunea de comentarii a articolului sau prin mesaj pe pagina noastra de Facebook.