Noua Directivă UE: Reglementarea Drepturilor Lucrătorilor pe Platformele Digitale și Prezumția de Angajare

Consiliul UE a adoptat recent directiva menită să reglementeze drepturile lucrătorilor de pe platformele digitale, introducând o prezumție de angajare în cazul în care relația de muncă îndeplinește anumite criterii specifice. Directiva își propune să stabilească un cadru legislativ unitar la nivel european, destinat corectei încadrări a statutului profesional al lucrătorilor digitali. Astfel, aceasta introduce criterii clare pentru a determina dacă lucrătorii de pe platformele digitale sunt angajați ai platformelor. Pe lângă criteriile de angajare, directiva asigură transparența utilizării algoritmilor și protejează datele personale ale lucrătorilor. În România, reglementările existente sunt limitate, fiind în vigoare o singură prevedere specifică unui tip de angajat pe platformă digitală, introdusă în acest an. Dezbaterile privind nevoia unei reglementări unitare la nivelul Uniunii Europene pe acest subiect au început cu mai mulți ani în urmă. Acordul din decembrie 2022 dintre Parlamentul European și Consiliu privind textul propus al directivei marchează un pas decisiv în reglementare, iar odată semnată directiva de către co-legiuitori și publicată în Jurnalul Oficial UE, statele membre, inclusiv România, vor avea obligația de a o transpune în termen de doi ani.

Corectarea Incadrării Eronate a Lucrătorilor ca Independenți

Noua directivă urmărește corectarea situațiilor de încadrare eronată a lucrătorilor ca independenți, chiar și în condițiile în care activitatea lor este, de fapt, dependentă de platformă și ar trebui să fie tratată din punct de vedere legislativ drept muncă dependentă. Potrivit datelor prezentate de Consiliul UE, în Uniune există aproximativ 28 de milioane de lucrători care activează prin platforme digitale, unii dintre ei în activități precum transportul de persoane (de exemplu, șoferii de taxi) sau livrarea de produse alimentare. Acești lucrători sunt considerați în mod frecvent independenți, deși sunt adesea supuși unor reguli și restricții similare celor impuse angajaților.

Prezumția de Angajare și Criteriile Aplicabile

Directiva aduce o modificare semnificativă prin introducerea unei prezumții juridice de angajare pentru lucrătorii de pe platforme. Astfel, aceștia vor fi considerați angajați ai platformei digitale dacă relația de muncă îndeplinește cel puțin două din cinci criterii stabilite, precum limitarea veniturilor, supravegherea electronică a performanței, controlul asupra repartizării și alocării sarcinilor sau programului de lucru și restricții legate de libertatea de organizare a muncii. Platformele vor avea posibilitatea de a combate această prezumție juridică, dar sarcina probei va reveni acestora, nu lucrătorilor. Totodată, statele membre vor putea adăuga și alte criterii relevante în funcție de specificul local.

Conform directivei, criteriile includ:

  • aplicarea de limite superioare veniturilor lucrătorilor;
  • monitorizarea performanței lucrătorilor, inclusiv prin mijloace electronice;
  • controlul platformei asupra repartizării sarcinilor și condițiilor de muncă;
  • limitări ale programului de lucru;
  • restricții privind libertatea de organizare a activității și norme de conduită.

Transparența Algoritmică și Protecția Datelor Personale

Directiva include prevederi referitoare la transparența în utilizarea algoritmilor pentru gestionarea lucrătorilor, întrucât algoritmii sunt folosiți tot mai des pentru monitorizarea performanței și alocarea sarcinilor. Viitoarea reglementare obligă platformele să informeze lucrătorii în legătură cu modalitățile de monitorizare și deciziile automate care îi privesc. Totodată, sunt prevăzute restricții pentru prelucrarea anumitor tipuri de date sensibile, precum cele legate de starea emoțională, conversațiile private, activitatea sindicală, originea rasială sau sănătatea. Este prevăzut, de asemenea, ca sistemele de monitorizare și algoritmii să fie supravegheați de personal calificat și ca deciziile majore, cum ar fi suspendarea conturilor lucrătorilor, să fie luate cu intervenție umană.

platforme digitale - Transparența Algoritmică și Protecția Datelor Personale

Motivația Directivelor: Reglementarea Lucrătorilor Digitali din Europa

Consiliul UE atrage atenția asupra faptului că, în prezent, majoritatea lucrătorilor de pe platformele digitale din UE, inclusiv șoferii de taxi, lucrătorii casnici și curierii, sunt încadrați ca lucrători independenți, chiar dacă trebuie să respecte norme stricte care indică o muncă dependentă. Conform acestei noi directive, acești lucrători ar trebui să beneficieze de drepturi similare angajaților, inclusiv accesul la asigurări medicale, indemnizații pentru accidente de muncă și asigurare de șomaj.

Abordări Legislative Diferite ale Statelor Membre

La nivelul statelor membre, reglementările privind munca pe platformele digitale sunt neuniforme. În Franța, Italia și Spania există deja prevederi naționale care reglementează activitatea lucrătorilor digitali în anumite sectoare, cum ar fi transportul și livrările de produse alimentare. Legea mobilității din Franța, de exemplu, prevede dreptul lucrătorilor de pe platforme de a refuza o sarcină fără a fi penalizați și de a se deconecta de la platformă. În România, lipsa unei legislații specifice a dus la încadrarea lucrătorilor fie ca angajați cu norme foarte reduse, fie ca independenți (PFA), situație care nu oferă protecția necesară și nu corespunde specificului activității desfășurate.

Reglementarea Activității Casnice în România prin Legea 111/2022

În România, singura reglementare specifică pentru lucrătorii de pe platforme este Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2024. Această lege definește activitatea casnică drept muncă ocazională și necalificată, incluzând activități precum curățenia, călcatul rufelor, croitoria, prepararea mesei sau îngrijirea nespecializată a unei persoane dependente. Sistemul de plată pentru activitățile casnice se bazează pe tichete cu o valoare de 15 lei, iar lucrătorii pot beneficia de asigurare de sănătate și indemnizație de șomaj. Normele de aplicare ale acestei legi, stabilite prin HG nr. 822/2022, prevăd că tichetele pot fi achiziționate de beneficiari de la agențiile de ocupare a forței de muncă, oficiile poștale sau printr-o platformă online în curs de implementare.

Relația dintre prestator și beneficiar nu necesită un contract scris, iar acordul este stabilit verbal. Prestatorii trebuie să aibă cel puțin 16 ani și nu pot fi membri ai familiei beneficiarului. Durata maximă de lucru permisă este de 12 ore pe zi pentru adulți și 6 ore pentru persoanele cu vârste între 16 și 18 ani.

Impactul Directivei asupra Drepturilor Lucrătorilor pe Platforme Digitale

Adoptarea directivei reprezintă o soluție la provocările generate de creșterea economiei digitale, care, conform estimărilor, va include până în 2025 un număr de 43 de milioane de lucrători în UE, apropiindu-se de numărul celor din sectorul manufacturier. Creșterea semnificativă a acestui sector a dus la necesitatea de a oferi claritate și protecție legală pentru milioane de lucrători care, deși contribuie la economia platformelor digitale, nu beneficiază de drepturile și securitatea oferite angajaților clasici. Potrivit Comisiei Europene, aproximativ 5,5 milioane de lucrători ar putea avea drepturi depline dacă ar fi corect clasificați ca angajați și nu ca independenți.

Un Pas Spre Drepturile Lucrătorilor Digitali și Transpunerea Directivei în Legislațiile Naționale

Adoptarea directivei aduce un pas important pentru consolidarea drepturilor lucrătorilor pe platforme digitale la nivel european și reprezintă un răspuns legislativ la transformările rapide din economia digitală. Pentru statele membre, inclusiv România, următorul pas va fi transpunerea directivei în legislația națională în termen de doi ani de la publicarea acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Deși directiva reprezintă un cadru minim de protecție, aceasta oferă statelor membre flexibilitatea de a adopta criterii și măsuri suplimentare în funcție de particularitățile pieței locale, asigurând astfel o implementare adaptată nevoilor lucrătorilor din fiecare stat membru. În România, această transpunere ar putea stimula actualizarea legislației muncii pentru a include reglementări specifice și complete pentru lucrătorii pe platforme, contribuind astfel la reducerea incertitudinilor și a lacunelor legislative actuale.

Adoptarea acestei directive marchează un moment de referință pentru protecția lucrătorilor din economia digitală și pentru armonizarea standardelor de muncă în UE. În contextul unei piețe a muncii din ce în ce mai digitalizate, directiva pune bazele unei noi abordări legislative, prin care se asigură că drepturile și protecțiile fundamentale sunt garantate pentru toți lucrătorii, indiferent de formatul contractual. Astfel, Uniunea Europeană subliniază importanța unui cadru clar și echitabil pentru lucrătorii digitali, contribuind la consolidarea unui mediu de muncă sigur, transparent și echitabil pentru milioane de persoane.

Sursa foto shutterstock.com

formarea profesională a salariaților
WhatsApp Logo