Prietenia dintre superior si subaltern. Cum sa administrezi cat mai bine aceasta relatie

Eficienta managementului unei organizatii reprezinta un subiect amplu, si depinde, in mare masura, de felul in care este tratat capitalul uman. In anumite corporatii, regulamente interne oficial interzic relatii apropiate intre angajati, mai ales ca astfel de situatii au dus, adesea, la conflicte de interese, favoruri necuvenite, situatii tensionate, frustrante si demotivante pentru intreg colectivul. Ele pot reprezenta surse de pericol pentru realizarea unor obiective organizationale importante.

Departe de a ne propune o analiza exhaustiva a tuturor situatiilor in care prietenia dintre superior si subaltern ar putea influenta in mod negativ managementul unei echipe sau organizatii, vom aborda cateva aspecte legate de administrarea unor ipostaze delicate.

La birou, fii un lider! Oricat de multe intimitati impartasesti cu prietenul subordonat in afara programului, la munca, esti intr-un rol care-ti cere autoritate. Feed-back-ul pe care-l oferi, analizele de performanta trebuie sa fie obiective, sa nu lase loc de interpretari. Orice banuiala a celorlalti angajati ca acorzi cuiva favoruri nemeritate risca sa-ti aduca un minus la capitolul respect si multa frustrare si demotivare in echipa. Un lider adevarat se centreaza pe succesul organizatiei, lasand la o parte orice aspect personal al vietii.

Fara discutii private! Cel putin la birou! Confesiunile la locul de munca trebuie sa aiba o limita. Evident, conversatia, comunicarea, prietenia este importanta intre coordonator si toti membrii echipei, insa ele trebuie sa se desfasoare la nivel profesional, chiar daca unul dintre angajati iti este prieten. Fara discutii legate de aspecte ale vietii sociale sau personale! Detaliile din viata ta intima, odata ajunse la urechea celor pe care trebuie sa-i coordonezi, vor stirbi din increderea care ti-a fost incredintata. Poti intreba, inainte de sedinta, “cum a fost concediul”, insa nu poti povesti la birou cum te-ai despartit de fostul tau logodnic. Nici macar celui mai bun prieten, daca iti este subordonat.

Asuma-ti rolul! Nu divulga date confidentiale! Oricat de multa incredere ai avea in prietenul subordonat, nu-i divulga date din interiorul companiei, la care poate putini au acces. Mai ales cand lucrezi intr-o corporatie. Altfel, drumul pana la pierderea jobului si a reputatiei poate fi extrem de scurt!

Ia decizii ferme! Asumarea unei functii de conducere inseamna ca trebuie sa iei hotarari categorice in mod constant si sa le comunici in mod clar. Este bine sa fii deschis la sugestii, insa ultima decizie trebuie sa-ti apartina. Oricat de multa incredere ai intr-un membru al echipei tale si oricat de multe idei impartasiti in afara spatiului de lucru, nu iti este permis sa fii influentat. Comunica de doua ori sarcinile pe care le delegi, ia in calcul puncte de vedere, insa nu da inapoi din a oferi un feed-back puternic.

Trateaza-ti prietenul ca pe orice alt membru al echipei! Am mentionat, deja, ca nu este bine sa oferi favoruri necuvenite prietenilor la locul de munca, dar nici nu trebuie sa-ti ceri scuze daca unul dintre membrii echipei iti este apropiat. Atata vreme cat esti corect, echipa va intelege ca prietenia dintre voi este irelevanta in contextul relatiilor profesionale. Un prieten adevarat va intelege care iti sunt responsabilitatile de la birou, chiar daca ati ajunge la un conflict.

Regulile de la birou nu se potrivesc cu cele din afara lui! O intelegere privind relatiile de munca ar trebui stabilita, cel mai bine, chiar din momentul in care prietenul ti-a devenit angajat. Chiar daca iesiti impreuna in oras vineri seara, prietenul trebuie sa-si aminteasca mereu ca, la locul de munca, deciziile iti apartin, iar reputatia profesionala a amandurora trebuie pastrata. Comunica-i prietenului, in mod direct, ca, la birou, nu povestiti detalii de viata, nu lasati loc de interpretari privind anumite presupuse privilegii pe care le-ar avea pentru ca “e prieten cu seful” si nu cere favoruri. Spune-i clar ca, la munca, va fi tratat ca orice alt angajat si ca astepti din partea lui acelasi comportament profesionist.

 

 

Andreea Budica

Content wizard

WhatsApp Logo